ml>
ضرورت شناخت امام
رسول خدا(ص) فرموده است:
مَن ماتَ وَ لَم یَعرِف اِمامَ زَمانهِ ماتَ میتَةَ جاهِلیّة
«هرکس بمیرد در حالیکه امام زمان خودش را نشناخته باشد مرگِ او، مرگ دوران جاهلیت است.»
یعنی مانند مردمان دوران جاهلیت از دنیا رفته و از اسلام بهره ای نبرده است، آن دینی که توحید و نبوّت و معاد درآن باشد ولی ولایت در آن نباشد دین نیست، گمراهی و ضلالت است، مؤیّد آن ، جمله ای است که در ابتدای دعا در زمان غیبت امام عصر(عج) آمده:
«اَللهمّ عَرِّفنی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ اِن لم تُعرِفنی حُجَّتَکَ ضَلَلتُ عَن دینی»
و شناخت امام به اندازه ای مهم و دارای اهمیت است که می توان گفت: بدون معرفت امام شناخت کامل خداوند ممکن نیست.
و در حقیقت امام شناسی پایه و اساس خداشناسی است. و امام حسین(ع) سرور خداشناسان عالم، به این مطلب تصریح فرموده اند، هنگامی که از آن حضرت پرسیدند:
«یابن رسول الله، ما معرفة الله ؟» ای فرزند رسول خدا، معرفت و شناخت خدا چیست و چگونه است؟
فرمود:« معرفة اهل کلّ زمانٍ اِمامَهُمَ الّذی یَجِبُ عَلَیهِم طاعَتُه»
معرفت خدا این است که مردم هر عصر و زمانی امام و پیشوای خود رابشناسند، آن امامی که اطاعت او را خداوند برهمگان واجب فرموده است.
و از اینجا پی می بریم به ضرورت شناخت امام و لزوم وجود امام در جامعه.
امام علی (ع) به کمیل بن زیاد نخعی فرمود:
«اللهم بلی، لا َتخلو الأرض مِن قائمٍ لِلّه بِحُجَّة اِمّا ظاهراً مشهوراً و اِمّا خائفاً مغمراً، لَئلّا تَبطُلَ حُجَجُ اللهِ و بیِّناتُه»
زمین هیچگاه از کسی که با حجّت و دلیل، دین خدا را بپا دارد خالی نمی ماند، آن کس یا آشکار یا مشهود و یا پوشیده و پنهان است تا حجت ها و دلیل های روشن خداوند از میان نرود.
و لذا امام صادق(ع) فرموده است:
«الحُجَّةُ قبلَ الخَلقِ و معَ الخلقِ و بعدَ الخلق»
حجّت، پیش از هر مخلوقی و با هر مخلوقی و بع از هر مخلوقی وجود دارد. وفرموده است:
«لَو لَم یَبقَ فی الأرضَ اِلّا رَجُلانِ لَکانَ اَحَدُهُمَا الحُجّةَ»
اگر از اهل دنیا جز دو نفر باقی بمانند ، یکی از آن دو حتماً حجّت خواهد بود. ودر حدیث دیگر فرموده است:
«اِنَّ آخِرَ مَن یَموتُ الامامُ لِئَلّا یَحتَجَّ اَحَدُهُم عَلَی اللهِ عزَّوجلَّ تَرکَهُ بِغَیرِ حُجَّةٍ»
آخرین کسی که میمیرد و از دنیا نی رود امام است تا برای کسی عذری باقی نماند و نگوید که خداوند مرا بدون حجّت و راهنما رها کرده است.
و در حدیث دیگر فرموده است:
« اِنَّ اللهَ عَزَّوجل لم یَدَعِ الارضَ اِلّا و فیها عالِمٌ یَعلمُ الزّیادةَ والنُّقصانَ فی الارضِ، وإذا زادَالمؤمنونَ شَیئاً رَدَّهُم وإذا نَقَصوا اَکملَهُ لَهُم»
خداوند تبارک و تعالی زمین را رها نکرده مگر اینکه در آن عالِمی قرار داده که زیادی و نقصان را می داند، هرگاه مؤمنان چیزی در دین بیفزایند آن را ردّ کند و هرگاه چیزی از آن بکاهند آنرا برایشان کامل گرداند، اگر این چنین نبود امور بر مسلمانها مشتبه می گردید و میان حق و باطل نمی توانستند فرق بگذارند.
این از نظر تشریعی، و امّا از نظر تکوینی:
نظام عالم بستگی کامل به وجود امام دارد. محمد بن فضیل می گوید: به حضرت رضا(ع) عرض کردم :
تَکونُ الارضُ و لا اِمام فیها؟ آیا می شود زمین بدون امام برقرار باشد؟
فرمود: اِذاً لَساخَت بِاَهلِها! در آن صورت اهلش را در خود فرو می برد.
نوشته شده توسط : مسافر کربلا